فرمانداري قم :
فراخوان و اطلاعیه
گزارش تصويري

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان حضور فرماندار در جلسه بررسی بودجه و اعتبارات استان قم با حضور دکتر نوبخت یاد و خاطره سردار شهید مهدی زین الدین و سرداران شهید استان قم را گرامی میداریم .
ادارات و سازمان هاي استان
آمار بازديداوقات شرعي

کل بازدید کنندگان : 904315
بازدید کنندگان امروز : 85
بازدید کنندگان این صفحه : 2097
بازدید کنندگان آنلاین : 2
مدت زمان تولید صفحه : 0/3750
قم در كلام بزرگان

امام خمينى (ره)
«من هميشه در فکر ايران و در فکر وطن خودم، قم بوده ام و هستم و دعاگويم. شما مى دانيد که قم مرکز تشيع از زمان حضرت صادق ـ سلام الله عليه ـ بوده است و از قم تشيع به ساير جاها رفته است. علم هم از قم به جاهاى ديگر منتشر شده است. و بحمدالله شجاعت و زحمت در راه اسلام و فداکارى هم از قم منتشر شد. قم مرکز همه برکات است. خدا شما قمى ها را براى ما حفظ کند و همه ايران را براى همه».[1]
«من از شما قمى ها هميشه متشکر بوده ام و حالا هم متشکرم و براى شما و براى همه ملّت دعا مى کنم خداوند انشاءالله شما را حفظ کند».[2]
«قم حرم اهل بيت (ع) است. قم مرکز علم است، قم مرکز تقواست، قم مرکز شهادت و شهامت است. از قم علم به همه جهان صادر شده است و مى شود و از قم شهامت به همه جا صادر مى شود. قم شهرى است که در آن ايمان و علم و تقوا پرورش يافته از آن وقتى که قم بوده است. قم از زمان ائمه اطهار(ع) مورد توجّه اسلام بوده است و از قم تقوا، شجاعت، شهامت و همه فضايل به همه جا صادر مى شود و صادر خواهد شد.
علمايى که در قم من درک کرده ام کسانى بودند که در دنيا نمونه بودند، در علم و در تقوا و من اميدوارم که ادامه پيدا کند اين علم و تقوا در شهر شما تا زمان ظهور امام زمان ـ سلام الله عليه ـ من هر جا باشم قمى هستم و به قم افتخار مى کنم. دل من پيش قم است و قمى و دل من پيش همه اهل تقواست و همه کسانى که به اسلام خدمت مى کنند. من گرچه از قم مع الاسف تا يک مقدارى دور هستم لکن به حسب قلب نزديکم... سلام من را به اهل قم برسانيد».[3]
مقام معظّم رهبرى (دامت برکاته)
«اگر چه شايد در ميان شما کم نيستند کسانى که به اهميت اين شهر و جهات اين اهميت واقفند، ولى اين لازم است که در اين فرصت، اين مطلب تصريح بشود؛ غير از امتيازات بزرگى که شهر عزيز قم دارد، از جمله آنهايى که اين شهر در واقع برگرد مضجع شريف يکى از برگزيدگان اهل بيت(ع) حضرت فاطمه معصومه(ع) بنا شده است. گرچه سوابق شهر بيش از اين است. لکن هويت اين شهر در طول دوازده قرن تقريباً هويت شهرى برگرد مرقد دختر موسى بن جعفر(ع) است و اين امتياز بزرگى است. علاوه بر اين ها امتيازات ديگرى هم اين شهر مقدّس دارد که آن مرقد صدها نفر از بزرگان، علما و برجستگان و اولياء و محدّثين و شخصيت هاى برجستة اسلامى است. اين ها جهات مهمّى از ارزش است. امّا اين جهات هيچ کدام انحصارى نيست. يعنى شبيه اين جهات را بعضى از شهرهاى ديگر هم، چه در ايران و چه در ساير جهان اسلام دارند. امّا شهر قم سه خصوصيت انحصارى دارد که هيچ شهر ديگرى از اين جهات به پايه قم نمى رسد. اين سه خصوصيت مخصوص قم است، که اضافه مى شود به آن جهات ديگري که در آن شهر قم اشباه و نظايرى هم داشت. يکى از اين سه خصوصيت اين است که اين شهر سابقه بسيار زيادى دارد و پيروى از اهل بيت(ع) و اتّصال به اهل بيت(ع)، يعنى در طول هزار و دويست سال يا بيشتر، شهر قم در طول اين مدّت همواره يک شهر وابسته به اهل بيت(ع) شناخته شده است. بنده شهر ديگرى را با اين خصوصيت سراغ ندارم».
«بعضى ها هستند مثل کوفه، يا مدينه، قبل از قم بلد اهل بيت(ع) بوده اند، لکن اين خصوصيت را دشمنان اهل بيت(ع) از آنها سلب کرده اند در برهه هاى زيادى از زمان، امّا اين شهر قم از همان زمانى که محدّثين بزرگ و علماى بزرگ حوزه علميه بزرگ تشيع را، انحصاراً تشيع را، در آن تشکيل دادند. از زمان اشعريون و بقيه رجال و اعيان محدّثين قم در دنياى اسلام به اين جهت شهرت پيدا کرد و لذا شما مى بينيد در آن زمان از اطراف و اکناف عالم اسلام، کسانى راه افتادند و آمدند درقم ساکن شدند که شاگردان بسيارى از محدّثين معروف از جملة تلامذه يونس بن عبدالرّحمن و ابراهيم هاشم که از کوفه آمدند در اين شهر سکونت کردند. اين جا قبل از اين که آنها بيايند محدّثين زيادى بودند. آنها مؤسس اين حوزه نيستند بلکه مجذوب اين حوزه هستند. حتّى اگر از اين جلوتر هم برويم. در همان اواخر قرن دوّم هجرى که حضرت على بن موسى الرضا عليه آلاف التحيه و الثناء به طرف ايران آمدند و به خراسان رفتند. شهر قم معروف بود به پيروى از مذهب اهل بيت(ع)، اين خصوصيت براى شما مردم قم از هزار و دويست سال قبل تقريباً تا امروز هست».
«اين مخصوص قم است، ريشه دار است فرهنگ مذهبى و اسلامى و فرهنگ اتّصال به اهل بيت(ع) در اين شهر چيز جديدى نيست. مال امروز و ديروز نيست. شما به عنوان پيروان ولايت اهل بيت(ع) در اين جا دوازده قرن ريشه داريد امرائى هم که بر اينجا حکومت کرده اند مثل آل صفى و ديگران هم اين جور بودند. مردم هم همين جور، علما همه همين جور. تا آن روز که گلدسته اى از حقايق امامت و ولايت در اين شهر بنا شد و دنياى اسلام را معطّر کرد. اين يک خصوصيتی است که انحصارى قم است. خصوصيت دوّمى که آن هم مخصوص قم است اين است که اين جا پذيرايي کننده بزرگ ترين حوزه علميه طول تاريخ شيعه است. ما از اوّل تشکيل حوزه هاى علميه تشيع تا امروز به بزرگى اين حوزه مبارکه که به دست مرحوم آيت الله حائرى رضوان الله تعالى عليه در اين شهر بنياد شد، يا بازسازى شد. و در زمان مرحوم آيت الله العظمى بروجردى عظمت و اعتلا پيدا کرد و سپس به برکات امام بزرگوار و انقلاب عظيم به اوج اعتلا رسيد. به اين بزرگى، در طول تاريخ در هيچ جاى دنيا حوزه اى نداشته ايم. شما پذيرايى کننده از اين حوزه علميه هستيد. اين هم خصوصيت انحصارى دوّم و سوّمين خصوصيت آن اقدام بزرگى است که مردم قم نسبت به انقلاب انجام دادند. شما شروع کننده بوديد. دو مرتبه يکى در سال 1341 که در همين شبستان هاى مسجد اعظم يک مدرّس و يک مردى گمنام ازنظر توده هاى مردم و کنار کشيده از مناصب روحانى، تا حرف حق خود را زد. اوّلين کسانى که با او بيعت کردند مردم قم بودند. جوان هاى قم، بازارهاى قم، روشنفکران قم، دانش آموزان قم، آمدند به حوزه علميه پيوستند. در همان سال 1341 رنج هايى را هم تحمّل کردند. يعنى وقتى در سال 1341 مزدوران رژيم شاه همة اين صحن مطهّر و مدرسه فيضيه و اين ميدان را و اين خيابان ارم را قرق کردند، با حضور ارعاب آميز خودشان، و عمّامه بر سر اگر مى ديدند او رامى کوبيدند، به قصد کشتن مى زدند و اگر از مردم کسى از آنها حمايت مى کرد او را هم هدف قرار مى دادند، آن روز مردم قم دست برادرى و جوانمردى را از آستين درآوردند و به حوزه قم و به امام راحل و عظيم و به انقلاب کمک کردند. اين يک بار، يک بار هم در سال 1356 که حرکت عمومى مبارزه جويانه ملّت ايران عليه رژيم مزدور و فاسد پهلوى را شما قمى ها شروع کرديد. اوّلين شهيدها توى همين خيابان چهارمردان و ميدان آستانه و خيابان ارم و صفائيه به زمين افتادند.
اوّلين پدر و مادرهاى شهيد همين مردم شهر قم بودند. آمدند با حوزه علميه دست برادرى و وحدت را مستحکم کردند. اين هم خصوصيت سوّم است».
«عزيزان من، جوانان قم، مرد و زن مؤمن و انقلابى حرم اهل بيت(ع) و خانه ولايت، من امروز مايلم يک نگاهى به اين انقلابي که شما اين قدر نسبت به آن خويشاوندى داريد، بيندازم، از آغاز تا امروز و امروز به بعد، خيمه اصلى دستگاه عظيم حرکت انقلاب اسلامى اين جاست. به همين دليل هم دنيا متوجّه قم است. دوستان انقلاب و دوستان اسلام قم را دوست مى دارند و مستکبران و ظالمان و انسان هاى شرير در هر کجا که هستند قم را زشت مى دارند، مبغوض مي شمارند».[4]
«مردم قم سطور اوّليه کتاب انقلاب اسلامى را با خون عزيزترين و رشيدترين فرزندان خود رقم زدند».
«قم، شهر محبوب، شهر قيام و انقلاب، شهر علم و اجتهاد، شهر ولايت و امامت، شهر حوزه علميه، شهر علماى بزرگ، پرورشگاه تاريخى و فراموش نشدنى امام بزرگوار ما حضرت آيت الله العظمى خمينى، شهر مراجع عظيم الشأن، شهر محدّثان و فقيهان و عالمان و مفسّران و مؤلّفان بزرگ اسلام، شهري با افتخارات استثنايى، شهرى با سابقه فراموش نشدنى، هم در علم، هم در انقلاب و جهاد.»
«در اين شهر عزيز، سه نقطه برجسته در ميان اين همه نقاط روشن، چشم را به خود جلب مى کند: اوّل، حرم مطهّر و مضجع شريف حضرت فاطمه معصومه(ع) است؛ آن بزرگوارى که اين سرچشمه جوشان و خروشان نخستين بار از کنار مرقد او جوشيد و برکاتش به همه عالم و به خصوص به دنياى اسلام رسيد. دوّم، علم و فقاهت و حديث است که اين شهر پرچمدار آن بوده است؛ حوزه علميه اى که از هزار و دويست سال قبل تا امروز در اين شهر مقدّس هميشه پابرجا بوده است. علماى بزرگ، فقهاى بزرگ، فلاسفه با ارزش، محدّثان عالى مقام و مؤلّفان عالى قدر از اين شهر برخاستند يا به اين شهر پناه آوردند و در زير پرتو مطهّر پاره تن امامت و ولايت ـ يعنى حضرت معصومه(ع) اقامت گزيدند. نقطه سوّم، برجستگى شما مردم مؤمن و شجاع و آگاه و زمان شناس اين شهر است. در اوّلى که اين نهضت پا به عرصه وجود گذاشت، مردم اين شهر بودند که پاسخ گفتند و دست يارى به سوى امام دراز کردند. من فراموش نمي کنم، در همين مسجد اعظم قم، در هنگامى که تازه اوّلين هفته هاى مبارزه و نهضت عظيم روحانيت آغاز شده بود، مردم قم از قشرهاى مختلف به محل درس امام بزرگوار ما آمدند، صدايشان را بلند کردند و گفتند ما از شما پشتيبانى کرديم و پشتيبانى مى کنيم؛ چرا اين کار پيش نمى رود؟ مسأله انجمن هاى ايالتى و ولايتى بود. يعنى از قدم اوّل، مردم قم امام را و مبارزه را تنها نگذاشتند. آن روزى هم که قلم هاى مزدور و خائن، به امام بزرگوار اهانت کردند، باز اين شهر بود، هيمن مردم بودند؛ همين جوان ها بودند؛ همين مادران و خواهران و همسران بودند که قيام کردند؛ همين جوان ها بودند که به خيابان ها آمدند؛ شهيد دادند؛ کتک خوردند؛ زير فشار قرار گرفتند؛ امّا ايستادند.»
«مبارزه مردم قم، مبارزه ملّت ايران را به دنبال داشت. حضور شما در خيابان ها شهرتان، به مردم شهرهاى ديگر درس داد؛ راه را به آن ها نشان داد؛ فهميدند بايد وارد ميدان شوند، بى تفاوتى را کنار بگذارند، و کنار گذاشتند و اين توفان عظيم و اين کوره آتشفشان شروع به فعّاليت کرد و دنيا را تکان داد و ملّت ايران را آزاد نمود. بعد هم که دفاع از نظام نو پاي اسلامى پيش آمد. باز شما مردم قم در صفوف مقدّم بوديد. لشکر شما، جوان هاى شما، بسيج هاى شما، خانواده هاى شما، مادرهاى شما، پدرهاى شما؛ اينها بودند که جوانمردانه و پر از گذشت وارد ميدان شدند و توانستند سهم بسيار درخشانى را ايفا کنند.»[5]
مرحوم محدّث قمى (ره)[6]
«و امّا از ميان فرزندان موسى بن جعفر(ع) افضل آن ها حضرت معصومه(ع) است که مزار شريفش در بلده طيبه قم است. و روشنى چشم اهل قم و همه مسلمانان است، افتخارات سرزمين قم فراوان است از آن جمله آرامگاه حضرت معصومه(ع) مى باشد».[7]
آيت الله عبدالله جوادى آملى
هنگامى که کريمه اهل بيت(ع) به قم تشريف آوردند با حضور خود در شهر قم اين شهر را مهد برکت کردند و اکنون بعد از دوازده قرن از رحلت ايشان هنوز شاهد اين برکات هستيم و اين براى کسانى که در قم زندگى مى کنند کاملاً محسوس است.[8]
________________________________________
[1] . امام خمينى، صحيفۀ نور،ج 3، ص 455، چاپ دوّم، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، تهران 1371.
[2] . همان، ج6،ص 134.
[3] . همان، ج 7، ص 491.
[4] . سخنرانى در شهر قم، آذرماه سال 1374.
[5] . سخنرانى در شهر قم، پنجشنبه چهاردهم مهرماه سال 1379.
[6] . مرحوم حاج شيخ عبّاس قمى از ارکان علم حديث و روايت در دورۀ معاصر است. در سال 1294 هـ ق در شهر قم چشم به جهان گشود. پس از طى تحصيلات مقدّماتى به نجف اشرف هجرت نمود و درمحضر علماى آن ديار تلمّذ کرد. در سال 1332 هـ ق به مشهد مقدّس رفت و اقدام به تدريس و تربيت شاگردان بسيارى نمود. از فعّاليت هاى او تأليف 33 جلد کتاب ارزشمند مى باشد، در شب 23 ذى الحجه سال 1359 هـ ق هنگام عزيمت به زيارت عتبات در سن 65 سالگى وفات يافت و درنجف اشرف در کنار ايوان جنوبى صحن مطهّر حضرت علي(ع) دفن گرديد.
[7] . شيخ عبّاس قمى، کليات منتهي الآمال، ج 2، ص 273، انتشارات علميه اسلاميه، تهران.
[8] . سخنرانى و ديدار با بانوان شاغل در ادارات استان قم، ارديبهشت ماه سال 1383.

 

بخش های فرمانداري
پیوندهای ملی

کلیه حقوق مادی و معنوی، متعلق به فرمانداري قم میباشد